18 kwietnia 2020 Udostępnij

O spożyciu białka słów kilka

Sprawdź pomocną aplikację Ding! Najnowsza aplikacja lista zakupów doskonale się sprawdza podczas zakupów!

Pełnowartościowe, zdrowe białko powinno wchodzić w skład codziennego jadłospisu każdego z nas. W każdym zjadanym posiłku około 20% procent powinno stanowić właśnie białko. Źródłem białka jest nie tylko mięso, ale także ryby, warzywa strączkowe i nasiona. Białko zawiera także mleko i produkty mleczne. Ale białko pochodzące z nabiału powinniśmy spożywać maksymalnie 2 razy dziennie. Jedna porcja nabiału to na przykład pół szklanki naturalnego jogurtu lub szklanka mleka. Sprawdź promocję na produkty w eleclerc!

O tym warto pamiętać

Układając racjonalny jadłospis pamiętajmy, że:

  • posiłki, które mają w swoim składzie mięso drobiowe spożywamy maksymalnie 4 razy w tygodniu;
  • posiłki główne (obiad) z rybą jemy 2 razy na tydzień;

W pozostałe dni powinniśmy wybierać nasiona i warzywa strączkowe, produkty zbożowe i nasiona. Komponując w ten sposób swoje posiłki dostarczymy organizmowi niezbędnych aminokwasów. Jeśli kupujemy nabiał to pamiętajmy, aby wybierać ten półtłusty. Zrezygnujmy z kupowania odtłuszczonego nabiału, gdyż jest on pozbawiony witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Do tych witamin należą witaminy A i D. Białko jest niezwykle ważnym składnikiem naszej diety. Jest ono budulcem dla mięśni i kości. Jest też składnikiem skóry i włosów. Bierze również udział w produkcji hemoglobiny, która odpowiada za transport tlenu do komórek oraz enzymów.

czerwone mięso

Spożywanie czerwonego mięsa powinniśmy zmniejszyć. Postarajmy się, jak najrzadziej kupować wędliny produkowane na skalę przemysłową. Spożywanie nadmiernych ilości tych wędlin zwiększa ryzyko otyłości, cukrzycy, chorób serca. Rośnie także ryzyko zachorowania na raka okrężnicy. Wyeliminujmy ze swojego jadłospisu desery mleczne, słodkie serki i owocowe jogurty. Jeżeli nie możemy jeść nabiału, zastąpmy go mlekiem sojowym, roślinami strączkowymi, nasionami sezamu i orzechami. Są one bardzo dobrym źródłem białka. Sprawdź już teraz, które z wymienionych produktów znajdziesz dla siebie w najnowszej gazetce Intermarche.

 

Magdalena Olszak

Redakcja mmozin.pl