21 września 2021 Udostępnij

Utrzymanie dobrej kondycji i zdrowia w starszym wieku

Wszyscy wiemy, że sekretem dobrego zdrowia jest dobre odżywianie i częste ćwiczenia fizyczne. Jednakże, gdy wkraczamy w starszy wiek i zaczynają pojawiać się pewne problemy zdrowotne, zbyt łatwo jest znaleźć wymówki i pozwolić sobie na złe nawyki. Ważne jest, abyśmy wyposażyli się w wiedzę na temat tego, co naprawdę oznacza starość i zapoznali się z niektórymi potencjalnymi problemami, których możemy doświadczyć w późniejszym okresie życia. A im szybciej zaczniemy wprowadzać niezbędne zmiany w stylu życia, tym lepsze będzie nasze zdrowie w przyszłości.

Mając to na uwadze, chcemy przyjrzeć się kilku sposobom na utrzymanie dobrej kondycji i zdrowia w okresie starości:

Use It Or Lose It

Bershka

Stare powiedzenie "musisz to wykorzystać lub stracić" nigdy nie jest bardziej prawdziwe niż w wieku dojrzałym i odnosi się zarówno do naszego zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Utrzymanie jakości życia, do której przywykłeś, będzie wymagało pewnego wysiłku, ale ważne jest, aby pamiętać, że nie jesteś już nastolatkiem i nie możesz robić niektórych rzeczy, które kiedyś mogłeś. W zależności od wieku i możliwości, teraz może być czas, aby zwrócić się o pomoc. Nie martw się, nie wyślemy Cię jeszcze do domu opieki, ale nie ma nic złego w rozważeniu opcji opieki na miejscu, zwłaszcza jeśli chcesz zachować niezależność i nadal mieszkać we własnym domu. Opiekunka nie przejmie Twojego życia, jest po prostu po to, aby Ci pomóc i utrzymać jakość życia, którą tak bardzo chcesz zachować.

Może się zdarzyć, że jesteś całkowicie sprawny fizycznie, ale Twoja pamięć nie jest już taka jak kiedyś, a to może stać się problemem, jeśli oznacza, że zapominasz o zażyciu leków lub jeśli masz problemy z wykonywaniem niektórych codziennych zadań. A może jesteś najbardziej włączoną osobą, jaką znasz, ale frustrujące jest to, że twoje ciało zaczyna cię zawodzić i teraz z trudem wchodzisz i schodzisz po schodach lub wykonujesz niektóre prace domowe. Opieka na miejscu może pomóc we wszystkich tych sprawach i nie tylko, a jednocześnie zachęcić Cię do używania mózgu i ciała w celu utrzymania poziomu niezależności, o którego utratę tak bardzo się martwimy.

Z wiekiem nieuniknione jest, że nasze tempo życia zaczyna zwalniać i nie ma w tym nic złego, ale jest różnica między powolnym a statycznym. Musimy być w ruchu i musimy dbać o siebie, jeśli chcemy nadal cieszyć się życiem, które mamy. W końcu starzenie się nie oznacza, że czas się poddać. Wielu z nas ma jeszcze wiele lat przed sobą, a zachowanie dobrej kondycji i zdrowia w starszym wieku oznacza, że możemy cieszyć się tymi latami o wiele bardziej, niż gdybyśmy mieli po prostu usiąść i nic nie robić.

Bądź aktywny fizycznie

Ćwiczenia fizyczne, jak wszyscy wiemy, są niezbędne dla dobrego zdrowia. Pomaga nam utrzymać zdrową wagę, zmniejsza wpływ chorób i przewlekłych schorzeń, poprawia elastyczność, mobilność i równowagę, a także jest dobre dla naszego zdrowia psychicznego. Wszystkie te czynniki są bardzo ważne, gdy się starzejemy.

Jeśli jesteś osobą, która zawsze ćwiczyła, to kontynuowanie tego zdrowego nawyku może wydawać się łatwe. I to prawda, jeśli twoje ciało nie ma jeszcze żadnych problemów, ale jeśli zaczynasz odczuwać coraz większe bóle, ważne jest, by słuchać swojego ciała i odpowiednio dostosować trening. Każdy ruch jest dobrym ruchem, nawet spacer czy prace w ogrodzie zaliczają się do ćwiczeń, a najważniejsze jest to, że poruszasz się regularnie w sposób, który nie obciąża Twojego ciała.

Jeśli z drugiej strony jesteś osobą, która dopiero zaczyna ćwiczyć, nie oznacza to, że wiek musi stanowić barierę - nigdy nie jest się za starym, by zacząć! Będziesz jednak musiał być o wiele bardziej ostrożny w wyborze ćwiczeń i to jest, gdzie uzyskanie profesjonalnej pomocy przyniesie Ci korzyści, ponieważ trenerzy personalni będą w stanie opracować plan fitness całkowicie dostosowany do Twoich możliwości.

Możesz uważać się za zbyt wątłe lub zbyt stare, aby ćwiczyć, ale to naprawdę nie jest wymówka. Każdy może ćwiczyć, chodzi tylko o znalezienie odpowiedniego rodzaju ćwiczeń dla siebie i odpowiednie dostosowanie intensywności. Ogólnie rzecz biorąc, dorośli w wieku powyżej 65 lat powinni starać się codziennie podejmować jakiś rodzaj aktywności, w tym co najmniej 2 ćwiczenia, takie jak joga, Tai Chi lub pilates, które pomagają zachować elastyczność, równowagę i siłę, oraz co najmniej 15 minut umiarkowanej aktywności tygodniowo, takiej jak ćwiczenia na siłowni lub szybki spacer itp. Ten rodzaj ćwiczeń sprawi, że poczujesz się silniejsza i może naprawdę pomóc w walce z osteoporozą, która jest szczególnym problemem dla kobiet, które przeszły menopauzę i są teraz w starszym wieku.

Zadbaj o zdrowie swojego umysłu

Regularne ćwiczenia są również dobre dla zdrowia mózgu i dobrego samopoczucia psychicznego, ale są też inne rzeczy, które możesz zrobić, aby zachować czujność i zdolności poznawcze w starszym wieku. Demencja i choroba Alzheimera są powszechnymi chorobami wśród osób starszych i chociaż nie możemy zrobić nic, aby całkowicie im zapobiec, zwłaszcza jeśli w rodzinie występuje taka historia, możemy opóźnić ich wystąpienie tak długo, jak to możliwe. Z wiekiem nasz mózg również zaczyna zwalniać. Podobnie jak mięśnie w naszym ciele, jeśli używamy ich mniej, pracują słabiej i stopniowo zaczynają się pogarszać. To samo dotyczy naszego mózgu, a efektem tego jest to, że stajemy się bardziej zapominalscy i spada nasza zdolność do uczenia się.

Zajęcia stymulujące mózg, które są dobre dla osób starszych to krzyżówki i Sudoku, układanki, czytanie, szachy i inne gry planszowe. Działania takie jak te pomagają stymulować te części mózgu, które zajmują się rozwiązywaniem problemów, pamięcią, koncentracją i uwagą. Jest to w zasadzie ćwiczenie dla mózgu, trening umysłowy, jeśli chcesz, i zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez International Journal of Geriatric Psychiatry, może to spowodować funkcjonowanie mózgu, który jest 10 razy młodszy niż rzeczywisty wiek.

Działania takie jak te są łatwe do zdobycia, są tanie, i są na tyle proste, aby zmieścić się w swoim dniu. Ale co, jeśli twój wzrok zaczyna się pogarszać? To jest, gdzie opcja opieki na żywo może być z ogromną korzyścią, ponieważ będą one w stanie przyjść i pomóc Ci z tym, czytając wskazówki itp. lub wyzwanie w sposób, który może nie wyzwanie siebie. A mówiąc o wyzwaniach, podczas gdy łamigłówki i gry słowne są świetne do poprawy pamięci, ważne jest, aby kontynuować naukę nowych rzeczy w wieku senioralnym, ponieważ uczenie się i stawianie sobie wyzwań, aby spróbować nowych rzeczy jest tym, co utrzymuje mózg w jego najbardziej aktywnym stanie.

Możesz na przykład:

  • Nauczyć się nowego języka
  • Poprawić swoje umiejętności obsługi komputera
  • Prześledzić swoje drzewo genealogiczne
  • Podążać za przepisem, aby stworzyć posiłek lub ciasto, którego nigdy wcześniej nie robiłeś.

Robienie czegokolwiek, co umysłowo trochę cię rozciąga, jest świetne dla zdrowia mózgu, a także zaszczepia poczucie celu i własnej wartości.

Dobrze się odżywiaj

To, co i jak jemy, zmienia się w miarę jak wchodzimy w starszy wiek. Generalnie potrzebujemy mniej kalorii, ponieważ nasz metabolizm zwalnia i mniej się ruszamy. Dobre odżywianie się nie tylko pomaga nam w sensie fizycznym, ale także sprzyja zdrowiu psychicznemu, podnosi poziom energii i może zwiększyć odporność na choroby, które są niezwykle ważnymi czynnikami w starszym wieku. I ważne jest, aby pamiętać, że zdrowe odżywianie nie oznacza automatycznie diety i rezygnacji z pokarmów, które kochamy, ale polega na spożywaniu zbilansowanych odżywczo pokarmów, które wspomagają organizm, a jednocześnie pozwalają nam cieszyć się i czerpać przyjemność z tego, co jemy. Oczywiście czasami możemy potrzebować pomocnej dłoni i konieczne może okazać się uzupełnienie diety o produkty z grupy activatedyou lub inne podobne witaminy.

Pokarmy bogate w kwasy tłuszczowe omega 3, takie jak oliwa z oliwek, tłuste ryby, orzechy i nasiona, to świetne "pokarmy dla mózgu", które pomagają poprawić funkcje poznawcze, a także utrzymać elastyczność stawów. Dobrym pomysłem jest również włączenie do diety dużej ilości pokarmów bogatych w wapń, aby zmniejszyć ryzyko osteoporozy. Pokarmy takie jak ryby w puszkach, które zawierają ości, zielone warzywa liściaste, mleko, ser i jogurt to świetne opcje.

Jeśli mieszkasz sam, może być trudno zmotywować się do gotowania tylko dla jednej osoby. Gotowanie partiami jest świetne, ponieważ pozwala zaopatrzyć zamrażarkę we własne zdrowe gotowe posiłki, które są zbilansowane pod względem odżywczym i oznacza, że zawsze masz coś w zanadrzu. Spaghetti bolognaise, gulasze, chilli, i polewki wszystko zamrażają naprawdę dobrze i ja jest łatwy dostawać ekstra warzywne porcje w te. Możesz wtedy dodać małe dodatki, takie jak tarty ser lub sałatka, kiedy je serwujesz. Pozwoli Ci to również zaoszczędzić pieniądze w supermarkecie, ponieważ możesz kupić większe paczki rzeczy, o których wiesz, że nie zepsują się, zanim będziesz miał szansę je zjeść.

Jeśli nie jesteś już w stanie gotować dla siebie, opieka na miejscu będzie w stanie Ci w tym pomóc, co oznacza, że możesz zachować pewien stopień niezależności, mówiąc opiekunom, jakie produkty kupić w supermarkecie i jaki rodzaj posiłków lubisz jeść. W przyszłości może nadejść czas, kiedy przeprowadzka do domu opieki stanie się dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem, ale zanim to nastąpi, warto wiedzieć, że istnieją inne możliwości, które pozwolą Ci pozostać we własnym domu.

Spotkania towarzyskie

Samotność jest jednym z największych problemów, z jakimi borykamy się wraz z wiekiem i może mieć ona poważny wpływ na nasze zdrowie. Szacuje się, że ponad 2 miliony osób w wieku powyżej 75 lat w Wielkiej Brytanii żyje samotnie, a ponad milion z nich rozmawia z bliskimi przyjaciółmi, rodziną lub sąsiadami tylko raz w miesiącu. Jako ludzie rozwijamy się w towarzystwie innych i bez tej interakcji nasze zdrowie może szybko podupadać.

Jeśli nadal jesteś w stanie samodzielnie wychodzić z domu, to od Ciebie zależy, czy podejmiesz wysiłek poszukiwania nowych możliwości kontaktu z ludźmi. Możesz na nowo rozbudzić w sobie pasję do hobby, które kiedyś miałeś, dołączając do grupy i nawiązując przyjaźnie z osobami o podobnych poglądach. Możesz też pomyśleć o wolontariacie - to świetny sposób na nawiązanie kontaktu z ludźmi, a jednocześnie pomoc w społeczności. To również da Ci poczucie celu, którego być może brakowało Ci w młodości.

Opiekunka do mieszkania będzie również bardzo korzystna, jeśli nie jesteś w pełni sprawny fizycznie, ponieważ może pomóc Ci w poruszaniu się, zarówno w domu, jak i poza nim. Ponadto, opiekunowie oferują ludzką więź, po prostu odwiedzając Cię, gdy tego potrzebujesz.

Codziennie się starzejemy i jest to coś, na co nie mamy wpływu. Jednak to, co możemy kontrolować, to sposób, w jaki podchodzimy do starości i jak nasze ciała i umysły są przygotowane do radzenia sobie z problemami, które pojawiają się podczas naszych starszych lat. Poświęcanie czasu na ćwiczenia, dobre odżywianie, spędzanie czasu z innymi i utrzymywanie się w dobrej kondycji psychicznej to cztery proste sposoby, które mogą pomóc nam zachować sprawność i zdrowie. Niezależnie od tego, w jakiej sytuacji zdrowotnej się znajdujemy, możemy liczyć na pomoc, jeśli tylko zechcemy ją przyjąć.

Karolina Górska

Redakcja mmozin.pl