16 września 2021 Udostępnij

Jak radzić sobie po tym, jak dziecko przeżyło traumatyczny wypadek

Nauka radzenia sobie z traumatycznym urazem dziecka może być trudnym okresem dla każdego rodzica, więc oto kilka sposobów, których możesz użyć, aby przez to przejść.

Zazwyczaj samopoczucie psychiczne rodziców gwałtownie spada po traumatycznym przeżyciu ich dziecka. Rodzice mogą doświadczać obniżonego nastroju i objawów stresu pourazowego, takich jak retrospekcje, podwyższony poziom lęku i senność.

Jest to problem nie tylko dla rodziców, ale także dla dziecka, które potrzebuje ich teraz bardziej niż kiedykolwiek. Szczególnie jeśli chodzi o ciężkie urazy, takie jak urazy mózgu u dzieci, rodzice dziecka muszą być w najlepszym wydaniu.

W tym poście zamierzamy podzielić się kilkoma radami na temat tego, jak radzić sobie po tym, jak Twoje dziecko doznało urazu, abyś mógł być najlepszym rodzicem, jakim możesz być w tym trudnym czasie.

Radzenie sobie po tym, jak Twoje dziecko przeżyło traumatyczny uraz

Dbanie o siebie jest równie ważne jak dbanie o dziecko w tym czasie, więc oto kilka sposobów, jak możesz to zrobić.

1. Wsparcie ze strony rodziny i przyjaciół

Rodzice, którzy próbują poradzić sobie z traumatycznym urazem dziecka, twierdzą, że wsparcie ze strony przyjaciół i rodziny pomaga im bardziej niż cokolwiek innego.

Na początku może być trudno zaakceptować wsparcie, ale gdy już się na nie zdecydujesz, korzyści są trudne do zignorowania. Osoby z twojego otoczenia mogą pomóc ci omówić twoje doświadczenia, pomóc ci przetworzyć twoje uczucia i pogodzić się z tym wszystkim.

2. Wsparcie psychologiczne

Wsparcie ze strony przyjaciół i rodziny jest ważne, ale czasami potrzebna jest profesjonalna pomoc, aby pomóc Ci poradzić sobie z traumatycznym urazem dziecka.

Jeśli masz wrażenie, że doświadczasz objawów PTSD lub innych poważnych trudności psychologicznych, które mają wpływ na Twoje życie, najlepszym sposobem na poradzenie sobie z nimi może być wizyta u lekarza rodzinnego i poproszenie o skierowanie Cię do pomocy psychologicznej.

3. Uznaj, że to normalne, że tak się czujesz

Każdy rodzic, którego dziecko przeżywa traumatyczne wydarzenie, ma problemy z poradzeniem sobie z tą sytuacją. Ważne jest, aby uznać, że to, co czujesz, jest normalne i dać sobie czas i przestrzeń na przyznanie się do tego, co przeszedłeś.

Obwinianie się za to, co się stało, lub za to, że nie było się wystarczająco silnym dla swojego dziecka, tylko utrudni sytuację zarówno tobie, jak i jemu.

4. Spróbuj ćwiczeń relaksacyjnych

Jednym ze sposobów, aby dać Ci więcej kontroli nad swoim zdrowiem psychicznym i promować poczucie spokoju, kiedy tego potrzebujesz, są ćwiczenia relaksacyjne.

Często potrzeba dużo czasu i praktyki, aby dostrzec korzyści płynące z tych ćwiczeń, więc wytrwałość w ich stosowaniu jest ważna. Należy próbować je wykonywać zarówno wtedy, gdy czujemy się spokojni, jak i wtedy, gdy jesteśmy przygnębieni i zdenerwowani.

5. Zaangażuj się w aktywność fizyczną

Innym sposobem radzenia sobie po urazie dziecka jest aktywność fizyczna. Aktywność fizyczna może poprawić Twoje zdrowie psychiczne w następujący sposób:

  • Poprawa snu - poprzez większe zmęczenie pod koniec dnia.
  • Lepszynastrój - poprzez uwalnianie hormonów, które poprawiają samopoczucie i dodają energii psychicznej.
  • Zarządzanie stresem, niepokojem i natrętnymi myślami - poprzez uwalnianie kortyzolu, który zarządza stresem, a także dając mózgowi coś innego, na czym może się skupić w trudnych chwilach.

Możesz nawet zaangażować swoje dziecko w ćwiczenia fizyczne, ponieważ pomoże mu to spalić substancje chemiczne odpowiedzialne za stres i poprawi jego sen.

6. Nie pozbawiaj się zabawy i przyjemności

Jednym z najlepszych sposobów, aby dostać się przez trudne czasy w swoim życiu są puścić luzem i mieć trochę zabawy. Większość twojego czasu może być spędzona na opiece nad dzieckiem po traumatycznym wypadku, więc znalezienie czasu na "przerwę" i zabawę zapobiegnie wypaleniu się.

Przerwa nie musi też oznaczać zerwania kontaktu z dzieckiem. Zawsze możesz zrobić coś fajnego z nim i innymi członkami rodziny, aby odciążyć się od urazu i pozwolić sobie na luz.

7. Bądź realistą w kwestii swoich oczekiwań wobec dziecka

Jeśli rozmawiałeś z lekarzem swojego dziecka, dadzą Ci pomysł na to, kiedy Twoje dziecko prawdopodobnie wyzdrowieje i jak to wyzdrowienie może wyglądać.

Zamiast oczekiwać, że Twoje dziecko w magiczny sposób wyzdrowieje i czuć się okropnie, gdy tak się nie stanie, zdrowiej jest być realistą w kwestii tego, co Twoje dziecko prawdopodobnie będzie w stanie zrobić na każdym etapie swojej drogi do wyzdrowienia.

8. Świętuj małe zwycięstwa

Bershka

Oprócz realistycznego podejścia do prawdopodobnej "drogi do wyzdrowienia" dziecka, świetnym sposobem na poprawienie nastroju jest notowanie stopniowych osiągnięć dziecka.

Spojrzenie wstecz na stare nagrania po sześciu miesiącach naprawdę da ci poczucie, jak daleko zaszło twoje dziecko, co jest trudne do zrobienia, gdy jesteś w tym wszystkim uwikłany. Możesz nawet świętować te zwycięstwa ze swoim dzieckiem, przyjaciółmi i rodziną, aby naprawdę zaznaczyć okazję.

9. Daj dziecku trochę kontroli nad jego życiem

Gdy zaczynasz dostrzegać, że Twoje dziecko się poprawia, warto zacząć przydzielać mu podstawowe zadania do wykonania. Jeśli kiedykolwiek potrzebowałbyś potwierdzenia, że Twoje dziecko robi postępy, to byłoby to właśnie to.

Staraj się dawać mu zadania, z którymi może sobie poradzić, np. pozwalaj mu wybierać między dwoma nadzieniami do kanapek podczas obiadu, a w miarę upływu czasu zwiększaj ich trudność. Nie tylko sprawi to, że poczujesz się lepiej z powodu postępów dziecka, ale także pomoże mu odzyskać zdrowie i niezależność.

Nauka radzenia sobie po traumatycznym urazie jest tuż za rogiem

W tym poście podzieliliśmy się kilkoma podstawowymi sposobami, które pomogą Ci poradzić sobie po traumatycznym wypadku Twojego dziecka. Pomysły, którymi się tutaj podzieliliśmy, to te, które najczęściej wyrażali rodzice będący na Twoim miejscu. Nie oznacza to jednak, że są to jedyne sposoby radzenia sobie. Wszyscy rodzice radzą sobie z traumatycznymi wydarzeniami w różny sposób i jedynym sposobem, aby dowiedzieć się, co działa dla Ciebie, jest wypróbowanie tych sposobów i sprawdzenie ich.

Informujemy, że niniejszy artykuł służy wyłącznie celom informacyjnym i nie powinien być stosowany jako substytut porady od wykwalifikowanego lekarza. Pamiętaj, aby skonsultować się z lekarzem lub pracownikiem służby zdrowia, jeśli szukasz porady medycznej, diagnozy lub leczenia. Nie ponosimy odpowiedzialności za ryzyko lub problemy związane z wykorzystaniem lub działaniem w oparciu o informacje zawarte na tej stronie.

Magdalena Olszak

Redakcja mmozin.pl